أنا الغالي...بقلم الشاعرة إيمان عبد الله والي


 ...أنا الغالي ....

تعبنا مسايسه ومحايله ........ومعجبناش

نطبطب فيهم وندلع  ............ومنفعناش

حصدنا المر والاحزان وقولنا ..........بلاش

نكمل بأرض نزرعها ..........ومنحصدهاش


طريق البعد أكرملي ولااعيش........متهان

ازرع محبة وشوق وأحصد............احزان 

كثير  أجي ع نفسي ................وبتحمل

واقول بكره يتغير ولا .................يطول 


والاقي الطبع يتغير .................ويتحول

من أسوء للأسوء ....................ولا اتغير

وصارت كل  افعاله بيبي ..............صغير

والعقل شت منى وبفعله ............بيتحير


وجوايا حروب قايمة كما......... ....البركان

تقولي اشتري روحك بلا .............احزان 

وليه تبكي وتموتي عشان ............إنسان

مسيره فيوم ينسي الإسم...... ...والعنوان


واكمل ليه مع ناس ترخصنا ..ومبنغلاش

والكل باسمي يتحاكي ولا.... ...يطولناش

وانا الغالي من يومي وسيد..... ....الناس

وفوق الراس مرفوعه بتاج........ أوكاس


وجوده جنبي او بعده ......... مزودناش

ولا فارقه الحياة بعده ولا .......نقصناش

وقالوا البعد هيموت ولا ...........موتناش 

جميلة الدنيا ضحكاية واهي..... بتنعاش

الشاعرة

ايمان عبدالله والي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

همس الحنين.. بقلم الشاعرة/هدى عبدالمعطي محمود

صباح ريفي:لقطة من هناك.. بقلم الأديب والإعلامي/د. ناصر بحاح

حفيف السنابل.. بقلم الشاعرة/د. سميرة الدليمي

قبسات من نور (٢٤)..بحث وإعداد الأديب/د. حسين نصر الدين

كلنا خطاء....بقلم الكاتب حسن علي علي

هواجس الليل.. بقلم الأديب والشاعر/د. حمود ناجي الورافي

زبد البحر 13..بقلم الإعلامية والصحفية السورية /رنا قلفه

قريبا سأنسى.. بقلم الشاعرة المبدعة/لمياء فرعون

طير السعد....بقلم الشاعر السيد داود الموسوي

لحظة...بقلم الشاعر د.سعيد العكيشي