في ناس.. بقلم الشاعر/عبدالله رجب أبو عدنان

 في ناس بعدت قوي


وناس فاكرني انتهيت


ودنيا ما بتعمل حساب


غير للظاهر و القوي


ياما شوفنا جراح و آسيه


نجدف بدراعنا ودموعنا


وسبب وجعنا


ف ناس اتخدعنا


افتكرو المحبة على إنها أذية


أنا عمري ما اتعاليت على حد


وبحب كل الناس بجد


زرعت الورد

وما لقيت غير الشوك


والدموع اللي ف عنيا


كنتو مفكرينا ايه


فيه ايه تاني نبكي عليه


لنا عاجز و لا مجروح


خلاص ردت فيا الروح


الخيانة ف طبعي مش مسموح


ولا انتو عندكو دي حاجه عاديه


لو نفسك تعيش متهني


خد كل الناس ب الاحضان


يا صاحبي ليه بعتني


وجاي تعتب كمان


ياريت تبعد عني


سيبني أنا و الأحزان


مالكش مكان ف حياتي


كفاية عليا وجعي و آهاتي


سيبوني أرتاح شويه


نفسي ارتاح م الهموم


طول عمري من حبايبي مظلوم


ومن أقرب ناس كانو ليا


اتخدعت ف اخواتي وصحابي


دايما فاتح بابي


واتعودو الكلام ف غيابي


ودي مش مرجليه


الرجوله مش ب الباط و الدراع


ولا بالكدب والزيف و الخداع


ولا حتى بالكلام و السماع


الرجوله طبع متأصل فيا


نفسي ارتاح..

عبدالله رجب ابوعدنان


شاعر الغلابة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

همس الحنين.. بقلم الشاعرة/هدى عبدالمعطي محمود

صباح ريفي:لقطة من هناك.. بقلم الأديب والإعلامي/د. ناصر بحاح

حفيف السنابل.. بقلم الشاعرة/د. سميرة الدليمي

قبسات من نور (٢٤)..بحث وإعداد الأديب/د. حسين نصر الدين

كلنا خطاء....بقلم الكاتب حسن علي علي

هواجس الليل.. بقلم الأديب والشاعر/د. حمود ناجي الورافي

زبد البحر 13..بقلم الإعلامية والصحفية السورية /رنا قلفه

قريبا سأنسى.. بقلم الشاعرة المبدعة/لمياء فرعون

طير السعد....بقلم الشاعر السيد داود الموسوي

لحظة...بقلم الشاعر د.سعيد العكيشي